VESPA A VILÁGSZENZÁCIÓ

A Vespa egy olyan robogó modell, amelyet a Piaggio szabadalmazta meg 1946 április 23-àn Corradino D'Ascanio légiforgalmi mérnök tervei alapján. Az egyike azoknak a termékeknek az ipari formatervezés világában amely mai napig Olaszország-Italia egyik leghíresebb, és gyakran használt szimbóluma. A Vespát szinte az egész világon már kiállították: múzeumok, modern művészet, a tudomány és a technológia és a közlekedés bármely részlegében. Állandó gyűjteménye a Milanoi Triennale Design múzeumnak és a MoMA-nál New York-ban. A prototípus - az MP5 Donald Duck – Biella-ban dolgozták ki, a második világháború során (a Pontedera székhelyet áthelyezték Piemonte-be, az állandó bombázások miatt.) Az első prototípus nem került forgalmazásba. Vespa név valószínűleg Enrico Piaggi felkiáltásának köszönhette nevét „Nézzétek olyan mint egy darázs!” aki szerint a karószéria formája és a motor hangja alapján leginkább egy darázshoz volt hasonlítható.

Az első Vespa 98 cm³ tartalommal rendelkezett, kétütemű motorral 3 sebességváltóval, lendkerék meggyújtással, 3,2 lóerős, 4500 max percenkénti fordulat számmal és max 60km/óra sebességgel rendelkezett. Az új robogó piacra dobásához Enrico Piaggio megszervezi a saját vendéglátását a Lancia kereskedelmi képviseleténél, hangsúlyozva az Vincenzo Lancia általa Modello Lambda-nál 1923-ban kikísérletezett alváztest fontosságát.

Az első szériában legyártott 100 modell kirobbanó sikert arat, pár nap alatt elkapkodják, amelyet ebből a változatból még 2500 követ...

Az ezt követő évben 1946-ban már 10.535 Vespát adnak el. Az ára 68.000 líra, amely több hónapos munkadíja egy munkásnak, de még így is elsőként tör be az Italia piacra, megelőzvén nagysikerű „olasz testvérét” a Fiat Nuova 500-ast.

 

Akármennyire szaladnak az évek, Vespa robogó mit sem veszít a varázsából, hisz az egész világon Világszenzációvá vált, és bár az évek során változik a design, ez mintsem veszít töretlen sikeréből.

 

A Vespa-gyártás jelentősebb állomásai az elmúlt 57 év során az alábbiak voltak:

 

1946: Vespa 98 - Az első Vespa. 98 köbcentis motor, 3.2 lóerő 4,500 fordulat/perc, 60 km/óra maximális sebességgel. Két évig volt gyártásban: 1946-ban 2464 darabot, 1947-ben pedig 15615 darabot gyártottak.

 

1948: Vespa 125 - Az első 125 köbcentis Vespa. A 98 köbcentis robogótól a motor méret, a hátsó első felfüggesztés különbözött.

 

1953: Vespa 125 -: Megváltozik a furatot, az ütemet és a vezérművet. A teljesítmény 5 lóerőre nőtt 5000 fordulat/perc, a maximális sebesség pedig 75 km/órára.

 

1953: Vespa 125 U - Spátrai külsejű "Utility" típus, amelyet 20.000 lírával adtak olcsóbban a modernebb 125-nél. Fényszóróval.

 

1955: Vespa 150 GS – A KEDVENC! Új 150 köbcentis motor, 4 sebességes váltó, hosszú ülés elérve a 100 km/órás sebességet.

 

1962: Vespa 160 GS - Új design. Új a kipufogódob, a karburátor és a felfüggesztés. A teljesítmény: 8.2 lóerő 6500 fordulat/perc.

 

1963: Vespa 150 GL - Újabb design egyike a legszebb Vespa robogóknak.

 

1964: Vespa 50 - Az első 50 köbcentis Vespa, sokoldalú és megbízható, új motorszerkezettel amely azért készült, mert a nagyobb motorok rendszámtábla kötelesek lettek az új Olasz KRESZ szerint.

 

1965: Vespa 180 SS - Újabb mérföldkövet jelentett a motor fejlődésében (181.14 köbcentis), 10 lóerővel 105 km/órás maximális sebességnél.

 

1966: Vespa 125 - Új 125 köbcentisként ismert, újításokat hozott a designban, a vázban, a motorban, a felfüggesztésben.

 

1966: Vespa Super Sprint 90 - Egy különleges sorozat, amely az 50/90 köbcentis és az "új" 125 köbcentis Vespa robogókból származik, az ülés és a kormány közé helyezték a kesztyűtartó dobozt, hogy kényelmesebb legyen az utazás. A motor 93 km/órát volt képes elérni.

 

1968: Vespa 125 Primavera - Leghosszabb életű Vespa modellek voltak, 10 km/órával növelte a maximális sebességet

 

1968: Vespa 180 Rally - Forgó vezérlésű üzemanyag-táprendszert fejlesztettek ki. Új motor, erősebb első fényszóró.

 

1970: Vespa 50 Elestart - A legfontosabb újdonsága az elektronikus gyújtás volt, de a designt is teljes mértékben megváltoztatták .

 

1972: Vespa 200 Rally - Ez a típus 12.35 lóerővel 5700 fordulat/perc 116 km/órás sebességet tudott elérni.

 

1976: Vespa 125 Primavera ET3 - Jelentős változásokat hozott a motorba, amely erősebb lett és több szikrát kapott.

 

1978: Vespa P 125 X - A "PX" A karosszériát teljesen újra tervezték.

 

1983: Vespa PK 125 - Klasszikus" karosszériával maradt gyártásban a Japán piac számára, karosszériája teljes mértékben eltért a korábbi robogóéktól.

 

1983: Vespa PK 50 - Alapjában véve ugyanolyan, mint a PK 125 modell.

 

1984: Vespa PK 125 Automatic - Bevezették a Vespa robogón az automatikus sebességváltót, amely valószínűleg a leggyökeresebb változás volt .

 

1985: Vespa T 5 Pole Position - A T 5 a PX család „extra sportos” verziója volt. Új motorral.

 

1989: Vespa 50 N - Egy új kis Vespa nagyobb teljesítménnyel (több mint 2 lóerő 5000 fordulat/perc), és új, finomabb tervezéssel.

 

1996: Vespa ET4 125 cm3 - Az ötvenedik évfordulón került forgalomba az „új generációs Vespa”.

 

1997: Vespa ET2 50 cm3 - Ugyanolyan, mint az ET4 125, de 50 köbcentis kétütemű katalizátoros motorral.

 

1999: Vespa ET4 150 cm3 - Az első Piaggio robogó, amelyet az új generációs négyütemű Leader motorral láttak el.

 

2000: Vespa ET4 50 cm3 - Az első kis Vespa négyütemű motorral, amely meggyőző teljesítmény, kiváló az üzemanyag-takarékossággal.

 

2001: New Vespa PX - A klasszikus design és az olyan egyedülálló tulajdonságok, mint a négysebességes váltó, az olasz stílus szimbólumává vált mindenhol a világon.

 

2003: Vespa Granturismo 200L és 125L - az első Vespa négyütemű négyszelepes folyadékhűtéses motorral, a célkarosszáriája is egy egyedi konstrukciós filozófia jele.