FIAT TOPOLINO A MITOSZ

 

Az “új” Fiat 500, más néven Fiat 500 vagy Cinquino, superutilarista

(hasznosság elvét valló) autó típus, amelyet Torinoban 1957 és 1975 között gyártottak. Ahogy eladásra került "600" modell néven hatalmas sikert aratott. Sikerét SAVA által kifejlesztett rendszernek köszönhette, valamint az akkori időszak gazdasági rendszerének, amely optimizmussal párosult. Azonban nagy része még az olasz népességnek nem rendelkezik megfelelő gazdasági potenciával, továbbra is inkább kerékpárhoz vagy kismotorhoz ragaszkodik, mivel az gazdaságosabb.

 

Végiggondolva ezt a hatalmas potenciális vásárlói kört Vittorio Valletta megbízta Dante Giocosa-t a Fiat “600” gyártással egy időben, hogy fejlesszen ki (kis) autót amely az akkori gyári munkások keresetéhez jobban összeegyeztethető, beleértve az esetleges alkatrész cserét is. Az elképzelése váratlanul jött 1953-ban Hans Peter Baunhof fiatal tisztviselő személyében a Deutsche Fiat Weinsberg-től, akit a híres Maggiolini ihletett meg, így elküldte a tervét a Torinoi anyavállalatnak, amelyben egy két személyes kis autót vázolt fel egy kétütemű motorral, amit hátul helyezett el.

Giacosa felülvizsgálta az új tervet, de a motor tervét azon nyomban elvetette, viszont megtetszett neki a formaterv és a technikai terv, mert tökéletes volt ahhoz, hogy alacsony költségen lehessen majd gyártani az autót.

 

1957-ben bemutatják az Fiat 500-as modellt, amely Fiat “Topolino” ered Viminale-ban Adome Zoltán elnöknek. Majd ezt követően július 2-án, Fiat Torinoi Sporting autóbemutató termében is ahol az újdonságokat tárják hivatalosan a nagyközönség elé, az árat 490.000.- lírában határozták meg, ami 13 havi bérkeresetét jelentette, egy gyári munkásnak.

 

A nagyközönség nem fogadta kitérő örömmel, elsősorban azért, mert csak két üléssel rendelkezett, nem beszélve a sok kihagyott kényelmességi funkciókról. Ez a típus csak 3 hónapig maradt forgalomban 1957 júliusától – szeptemberig.

 

Az ezt követő autós sorozatok/szériák megőrzik a Nuova 500 nevet, de plusz magyarázó nevet kapnak (Economica, Normale, America, Sport, Giardiniera D, Giardiniera F e Giardiniera Autobianchi). Ezek az eredeti régi első sorozatos példányok ma már nagy ritkaságnak számítanak és az értékük is nagyon magas.

A 1960 októberében bemutatták egy nagyon megújult változatot a Fiat Nuova 500-at, amely egy tökéletes választásnak bizonyult, hatalmas sikert aratva és elsöpörve az eddig gyártott változatokat.

Az utolsó változatot 1972-ben Torinoban dobják piacra, befejezvén ennek a csodálatos Autónak az utolsó karrierjét, és ezzel elkezdődik egy MITOSZ

 

(klikk a képre)